Постинг
25.09.2010 17:02 -
Задължително вероучение в училище?!
В последните дни слушам с нарастващи изумление и раздразнение как българското духовенство ще спаси детето ми от разгула и безпътицата, които със сигурност го очакват ако продължава да е продукт на моето възпитание и родното образование. Само да им разрешим да задължат всички деца да прекарват по още един (а, може би повече ???) час в училище, в който някой напъпил богослов или свещеник на заплата, ще ги учи на смирение, добродетели, страх от Бога, ритулизирана вяра и т.н., нужни за душата и нейния мир нематериални притежания.
Чух как децата ни трябвало (!!!) да се страхуват от Бог, защото вече нямали страх от нищо и псували собствените си баби, а те пък отишли на литийното шествие да искат някой да уплаши очевидно невъзпитаните им внуци. Чух и че е задължително децата да определят своята религиозна принадлежност, защото всеки ще си учи своите църковни практики и доктрини в зависимост от това каква религия е заявил, че изповядва. Е, под сурдинка се спомена, че за безбожниците ще има опция да посещават час по Етика. Изобщо, наслушах се на глупости, най-често от устата на несъстоятелна девойка с липсваща способност да изслушва събеседника си, нетолерантна към различността, която изпълваше пространството на разговора с клишета и догми, често употребени извън актуалния контекст и неговата динамика, което ги правеше смешни заяждания на засегната мома. И девойката (съжалявам, но не се постарах да запомня името й), с това ниво на себепознание и с диалогичността на рехабилитиран аутист, смята себе си способна да одухотвори моето дете, да го направи по-съвършена човешка креатура като го уплаши с Бог, а може би с някой паднал Ангел!
Аз искам моето дете, както и тези, с които то взаимодейства в живеенето, не да са уплашени и разтоварени от отговорност (това, последното е личното ми мнение за част от религиозните хора, които винаги имат оправданието, че Бог така е решил и са способни да го употребят, за да не поемат своята отговорност за случващото се), а да са информирани и способни да мислят със собствената си глава, да могат да се противопоставят на нещо, което не желаят, не харесват или смятат за неправилно, да могат да променят, не само да приемат, да питат и намират нови отговори за себе си, да притежават вътрешен коректив за Добро и Зло. Вярата... тя е лично преживяване, човек търси своята, намира я, губи я понякога, копнее я, тъгува я, поставя я под въпрос, намира я отново ..., но така или иначе не би ми хрумнало да я търся в поредния 6-ти час (за по-големите ученици 8-ми) в 21 СОУ например.
И понеже очаквам някой върло добродетелен християнин да ме заклейми с куража на лично ангажиран и да ми изврачува вечни мъки в Ада, ще спомена, че нямам нищо против изучаването на религия като избираем предмет в училище. Нямам против неделното училище в храма, нито избора да отида и да чуя проповед или да споделя християнските ритуали, доколкото ги познавам и ме карат да се чувствам обнадеждена, успокоена или смирена. Имам против хора, някои от които, със съмнителни способности, качества и мотиви да индоктринират децата ми и те да са длъжни да бъдат част от това и да нямат избор. Какво ли би било някой да повтаря 5-ти клас заради двойка по вероучение?! Какъв обем на вяра е необходим за отличен 6? Или е необходимо да се зазубрят някои интерпретации на тема религия и това ти осигурява по-приемлив бал за кандидатстване в Медицинския Университет например?
Чух как децата ни трябвало (!!!) да се страхуват от Бог, защото вече нямали страх от нищо и псували собствените си баби, а те пък отишли на литийното шествие да искат някой да уплаши очевидно невъзпитаните им внуци. Чух и че е задължително децата да определят своята религиозна принадлежност, защото всеки ще си учи своите църковни практики и доктрини в зависимост от това каква религия е заявил, че изповядва. Е, под сурдинка се спомена, че за безбожниците ще има опция да посещават час по Етика. Изобщо, наслушах се на глупости, най-често от устата на несъстоятелна девойка с липсваща способност да изслушва събеседника си, нетолерантна към различността, която изпълваше пространството на разговора с клишета и догми, често употребени извън актуалния контекст и неговата динамика, което ги правеше смешни заяждания на засегната мома. И девойката (съжалявам, но не се постарах да запомня името й), с това ниво на себепознание и с диалогичността на рехабилитиран аутист, смята себе си способна да одухотвори моето дете, да го направи по-съвършена човешка креатура като го уплаши с Бог, а може би с някой паднал Ангел!
Аз искам моето дете, както и тези, с които то взаимодейства в живеенето, не да са уплашени и разтоварени от отговорност (това, последното е личното ми мнение за част от религиозните хора, които винаги имат оправданието, че Бог така е решил и са способни да го употребят, за да не поемат своята отговорност за случващото се), а да са информирани и способни да мислят със собствената си глава, да могат да се противопоставят на нещо, което не желаят, не харесват или смятат за неправилно, да могат да променят, не само да приемат, да питат и намират нови отговори за себе си, да притежават вътрешен коректив за Добро и Зло. Вярата... тя е лично преживяване, човек търси своята, намира я, губи я понякога, копнее я, тъгува я, поставя я под въпрос, намира я отново ..., но така или иначе не би ми хрумнало да я търся в поредния 6-ти час (за по-големите ученици 8-ми) в 21 СОУ например.
И понеже очаквам някой върло добродетелен християнин да ме заклейми с куража на лично ангажиран и да ми изврачува вечни мъки в Ада, ще спомена, че нямам нищо против изучаването на религия като избираем предмет в училище. Нямам против неделното училище в храма, нито избора да отида и да чуя проповед или да споделя християнските ритуали, доколкото ги познавам и ме карат да се чувствам обнадеждена, успокоена или смирена. Имам против хора, някои от които, със съмнителни способности, качества и мотиви да индоктринират децата ми и те да са длъжни да бъдат част от това и да нямат избор. Какво ли би било някой да повтаря 5-ти клас заради двойка по вероучение?! Какъв обем на вяра е необходим за отличен 6? Или е необходимо да се зазубрят някои интерпретации на тема религия и това ти осигурява по-приемлив бал за кандидатстване в Медицинския Университет например?
103 организации подкрепят Руски закон за...
На гости в гетото или изкуството да бъде...
Новото училище
На гости в гетото или изкуството да бъде...
Новото училище
1.
lisichka -
Големи глупости си написала!
25.09.2010 17:29
25.09.2010 17:29
Големи глупости си написала!
цитирайБлогодаря! Приемам личното Ви мнение, не приемам оценката Ви! Или сте оценителка? Очаквана посредственост
цитирай
3.
анонимен -
Невероятно точно диагноза
26.09.2010 13:46
26.09.2010 13:46
Текстът и констатациите ти са невероятно точни и верни. Поздравления!
цитирай
4.
анонимен -
Илияна
26.09.2010 19:26
26.09.2010 19:26
Е, тогава научете вие детето си на морал! Успех в това начинание без Бога! След 5-10 години ще вкусите резултата. Но ще бъдете твърде сляпа, за да разберете причината за крушението, защото то несъмнено ще бъде такова, и просто ще се утешавате с казионните глупости, които сте изписала тук. Но няма да можете да си помогнете, защото няма да имате доблестта да си признаете грешката или няма въобще да я видите. Опитът е показал, че децата наистина могат да се научат на човещина и морал в храма Господен. Но с майка като вас - тежко им! Моята беше такава и днес аз разбирам, колко горчивини ми причини това!
цитирай
5.
анонимен -
За много неща сте права
26.09.2010 22:44
26.09.2010 22:44
Много точни и верни неща сте написали! Казвам го като човек, който счита, че рел. образование в училището е необходимо.
цитирайОчевидно анонимната възмутена читателка има проблеми за решаване със своята майка. Да отиде на психотерапия. А, що се отнася до моето дете - да, ще го науча на морал.
цитирай